Toen kwam Tjeerd


1946, 1e druk
Amsterdam, Van Holkema en Warendorf


1948, 2e druk
Amsterdam, Van Holkema en Warendorf
Omslag en bandtekening van Hans Borrebach


ca. 1970, 7e druk
Amsterdam, Van Holkema en Warendorf
Omslag Sacha en bandtekening van Hans Borrebach


stambomen

Hoofdpersonen:
Maddie Monod en Tjeerd Huizinga

Inhoud:

Maddie Monod is, na het huwelijk van Lies Wessels met Henk van Eek (oude bekenden uit "Het ene talent"), weer naar Zuid-Frankrijk getrokken, waar zij een klein appartementje bewoont in Antibes.

In haar eentje vindt zij er echter niets aan en zij voelt zich steeds meer doelloos en onnut in de maatschappij. Dit wordt haar vooral duidelijk als zij op bezoek is bij Lies en Henk, die in een naburig plaatsje eindelijk naar hun zin zijn neergestreken.

Bij hen ontmoet zij Tjeerd Huizinga, een lange blonde Fries, en de eerste man die niet dadelijk verliefd is op haar schoonheid. Hij zegt haar kort en bondig wat hij vindt van een bestaan zoals zij dat leidt; zij geeft niet toe dat zij zelf daarvan al doordrongen is en zo is er, de enkele keren dat zij elkaar spreken, meer onenigheid dan harmonie.

Maddie vertrekt daarna naar Nederland en probeert een baan te krijgen, daar haar maandelijkse toelage aanmerkelijk is ingekrompen.

Verschillende keren ontmoet zij Tjeerd, maar hij heeft, door een ernstige oorzaak, zó weinig vertrouwen meer in de mensen, dat hij haar steeds ontwijkt om een nieuwe teleurstelling te voorkomen.

Tenslotte komt alles toch goed, maar na heel wat moeilijke maanden

Dit is het zesde deel uit de zogenaamde serie van 13 boeken. Deze boeken vormen samen een geheel.

De personen van dit komen we in andere delen ook weer tegen.

              

Trouw:

"De schrijfster verstaat de kunst een boeiend verhaal goed op te bouwen en haar figuren voor ons te doen leven.
Hoe fijntjes tekent ze (Sanne van Havelte) de half-Franse Maddy in "Toen kwam Tjeerd", de eenvoudige, echt Hollandse Lies in "Het ene talent", de temperamentvolle Juul in het stoere "In de storm". Behalve het fleurige vakantieverhaal van de "Stortbui", hebben deze boeken altijd een ernstige ondergrond, er is bij deze jonge mensen een zoeken naar, of een zich geborgen weten in God."

"Ons inziens is "In de storm" het beste van deze reeks. De jonge mensen in  deze boeken zijn mensen van vlees en bloed en geen schijnfiguren met lege filmheldgezichten. Soms verrast ze met uitstekende natuurbeschrijvingen, betrekt jonge kinderen, of, zoals alleraardigst in "Onder de mimosa's",  een hond in haar verhaal.

 

Stamboom familie Huizinga